Wist je dat?
Wist je dat veel creatief hoogbegaafden net als dyslecten en dyscalculici moeite hebben met lezen, spellen, rekenen en automatiseren? Dat de een dit beter weet te verbloemen dat de ander, maar dat ze vroeg of laat toch tegen leerproblemen aanlopen. Wist je ook dat het hebben van dyslexie, dyscalculie of het creatief hoogbegaafd zijn veel meer inhoud dat hebben van problemen op deze gebieden? En dat er vaardigheden zijn waarin zij meer uitblinken dan de mensen zonder deze lees-, spellings-, reken- en automatiseringsproblemen, juist omdat ze deze problemen ervaren?
Veel meer dan leerproblemen
Dyslexie en dyscalculie is echt veel meer dan dat. Uit onderzoek blijkt dat de dyslecten en dyscalculici (en gezien de overeenkomsten in kenmerken en manier van denken in mijn ogen ook de creatief hoogbegaafden) de ondernemers maar zeker ook de werknemers van de toekomst zijn. Het recent gedane onderzoek door Made By Dyslexia en ManpowerGroup Talent Solutions benoemd meerdere redenen. Een van deze redenen is de overeenkomsten met de vaardigheden die werkgevers zoeken in hun werknemers. Zij geven hier een korte opsomming van. In deze blog wil ik verder ingaan op waarom zij over meer dan anderen over deze vaardigheden beschikken of waar dit uit blijkt.
De top 10 vaardigheden
-
Verantwoordelijkheid, betrouwbaarheid en discipline
Mensen met deze manier van denken hebben een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel, ze willen dat het voor iedereen goed is. Daarnaast zijn ze ook betrouwbaar, ze hebben een hekel aan onrecht en zouden een ander dat ook niet aandoen. Over discipline beschikken ze zeker. Ga maar eens van kinds af aan iedere dag op je gezicht met lees- en rekenopdrachten en heb dan maar eens de discipline om het keer op keer opnieuw te proberen.
-
Veerkracht, stresstolerantie en aanpassingsvermogen
Wat ik net schreef over discipline geeft natuurlijk ook hun enorme veerkracht weer en wat dat je van de stresstolerantie. Iedere dag weer (bijna de hele schooldag) tegen deze problemen aanlopen, de meesten zonder ziek uit te vallen of niet meer naar school te kunnen door mentale problemen. Zeer vaak met ook nog steeds de wens om deze moeilijke zaken echt onder de knie te krijgen. Als je daarnaast weet dat 8 op de 10 mensen niet herkent wordt als dyslect, dyscalculicus of creatief hoogbegaafd, weet je ook direct hoe groot het aanpassingsvermogen is.
-
Initiatief nemen
Ze leren zichzelf vaak allerlei trucjes aan om niet op te vallen en het toch te “kunnen”. Dit initiatief nemen ze vaak al op jonge leeftijd, zonder dat iemand hen zegt dat ze niet mogen opvallen. Het initiatief nemen doen ze van nature.
-
Redeneren en problemen oplossen
Ze zijn goed in het leggen van verbanden (ook verbanden die jij niet direct opmerkt) hierdoor zijn ze ook goed in beredeneren. Problemen oplossen is iets wat ze graag op een creatieve manier doen, daarnaast zijn het echte out of the box denkers. Dus waar velen geen oplossing meer zien, zien zij nog steeds mogelijke oplossingen.
-
Leiderschap en sociale invloed
Het wordt hun dus al jong geleerd om leiderschap te nemen over hun eigen leerproces dit zie je vaak terug in hoe ze andere mensen kunnen aanmoedigen en motiveren. Veel van hen zijn gevoelsdenkers en doen dingen op gevoel, ze kunnen dan ook feilloos aanvoelen wat een ander nodig heeft. Dit maakt dat ze sociaal ook zeer sterk zijn.
-
Kritisch denken en analyseren
Kritisch denken en analyseren is iets wat ze vanaf hun geboorte al doen. Ze bekijken al van kleins af aan alles erg goed voordat ze het zelf gaan proberen. Lukt iets niet direct, bijvoorbeeld zitten, kruipen, lopen, etc. zullen ze eerst verder gaan met analyseren totdat ze zeker weten dat ze dit foutloos uit kunnen voeren, alvorens een nieuwe poging te wagen.
-
Samenwerken en teamwerk
Hun sociale aard en mogelijkheden om anderen sociaal te beïnvloeden of te begeleiden maakt dat ze ook hier erg goed in zijn. Mensen werken graag met hun samen omdat ze weten dat het werk (op tijd) af zal komen, goed zal zijn en dat er tijdens het proces toch ruimte is voor een beetje ontspanning of een grapje. (Ze hebben hele leuke humor.)
-
Creativiteit en originaliteit
Hiervoor hoef je niet ver te zoeken. Heb je hun creatieve en originele manier van spellen wel eens gezien? Spreekt voor zich toch😉 Creatief denken en creativiteit in doen is één van de meest herkenbare vaardigheden van dyslecten, dyscalculici en creatief (het woord zegt het al) hoogbegaafden.
-
Actief leren en nieuwsgierigheid
Leren doen ze het liefst door te doen en te ervaren, te zien en te voelen. Zo blijft de lesstof het beste hangen. Zien en nadoen of verbeteren van wat ze zien. Daarnaast zijn ze bij interesse (en ze vinden heel veel interessant) ook heel leer- en nieuwsgierig. De waarom vragen en wat als vragen zullen dan ook regelmatig gesteld worden, net als de waarom niet vragen trouwens.
-
Aanpassingsvermogen
Als je overige punten goed hebt gelezen en begrepen zal hier geen onduidelijkheid meer over bestaan. Aanpassen kunnen ze zich als geen ander en is een strategie die ze regelmatig in zetten (al was het maar om niet op te vallen). Overigens is dit ook een grote valkuil voor ze, ze hebben hierdoor ook de neiging om zichzelf weg te cijferen.
Ondernemer of werknemer van de toekomst?
Als je dit zo leest is het (hopelijk) nu wel duidelijk dat deze manier van denken veel meer, gelukkig meest positieve vaardigheden, met zich meebrengt dan lees-, spellings-, reken-, en automatiseringsproblemen. Dat er hele mooie en sterke vaardigheden meekomen met mensen die de voorkeur geven aan denken in beelden of gevoelsdenken. Hierdoor zijn deze vaardigheden sterker ontwikkeld dan bij de overige 80% van de bevolking.
Voor jouw kind dyslect, dyscalculicus of creatief hoogbegaafd zal er altijd werk zijn op basis van deze sterk ontwikkelde vaardigheden. Jouw kind niet ondanks maar dankzij dyslexie, dyscalculie of creatief hoogbegaafdheid ondernemer of werknemer van de toekomst? Waarom niet?
Nog sterker?
Wil jij dat jouw kind naast deze mooie vaardigheden ook verder ontwikkelt op het gebied van lezen, spellen, rekenen en automatiseren zodat hij of zij nog meer in zijn of haar kracht komt te staan. Wil je graag dat dit gebeurd op een manier die echt bij hem of haar past, want ondanks de problemen is de wens om dit te leren en hier een stuk gemak in te gaan ervaren nog steeds aanwezig. Kijk dan eens naar leren met de Kernvisie methode. Want een werknemer die beschikt over deze vaardigheden en ook nog eens het lezen, spellen en rekenen redelijk beheerst is meer dan goud waard!
Lieve groet,
Manon.
Recente reacties